За девети път Международния симпозиум за лендарт и кинетично изкуство „Кевис“ събра художници и млади артисти, които твориха по покана на Регионален етнографски музей на открито „Етър“ край Габрово. Инициативата се организира от 2015 г. и обединява визуални артисти, готови да експериментират в природната среда. Симпозиумът традиционно се провежда на територията на музея, а тази година и извън него, по протежението на река Сивек с идеята да приобщи и близкия квартал, в който са разположени още административни сгради на Етъра. Целта на симпозиума е да създаде пресечни точки между съвременното изкуство, природните дадености и местните занаятчийски традиции, свързани с използването на силата на водата.
Темата тази година е „Гласът на реката“. Тя цели да насочи вниманието към потребностите на реката, която освен че дава движеща сила и живот, има и нужда да бъде чута и разбрана.
В симпозиума, между 14-20 юли участваха 13 художници с 15 творби. Традиционно, сред авторите има силно академично присъствие, като в настоящото издание са включени преподаватели от катедра „Визуални изкуства“ към Факултета по науки за образованието и изкуствата“ на СУ „Св. Климент Охридски“, Национална художествена академия и Великотърновски университет. Наред с тях участват и съвсем млади артисти, които тепърва стартират творческия си път.
Асистенти в работа на авторите са ученици от Национална гимназия за приложни изкуства „Св. Лука“ – София и студенти от специалност „Изобразително изкуство“ на Софийския университет, които реализират своята учебна творческа практика. По този начин се осъществява и една от основните идеи на инициативата, за търсене на приемственост между различните поколения художници.
В симпозиума участваха следните автори, с техните творчески послания и произведения:
Петя Боюкова (преподавател, специалност „Сценография“, Национална Художествена Академия)
„Водовъртеж“
Вдъхнових се от отрязаното дърво на брега на реката, което исках да порасне с нова сила и да се свърже с реката. В основите на спиралата плуват риби и листа.
„На фаза“ проф. дн. Атанас Тотляков (преподавател, Факултет по изобразително изкуство, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“)„КЕВИС – тактилна рефлексия“
Атанас Тотляков създава ситуация, в която докосването до произведенията на останалите автори създава нова художествена реалност. Основният инструмент е сетивното усещане през чувствителността на пръстите. Крайният резултат от този творчески акт е книга с рисунки, които следват контурите на детайли от произведенията на авторите, участващи в КЕВИС.
Пенка Минчева (визуален артист)„Отмиване“
От един намерен обект – килим, се заиграх с фолклорната спецификата на неговите шарки. И понеже темата е свързана с реката, по естествен път пуснах неговите мотивите да излязат от рамката му и всеки орнамент да поеме своя път, понесен от водите на реката.
„Тотеми“ „Капки дъжд“ доц. д-р Добрин Атанасов, (преподавател,катедра „Визуални изкуства“, ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“)„Представителна извадка“
Инсталацията включва поредица от художествени обекти, напомнящи антропоморфни фигури. Те заемат разнообразни пози, които могат да се асоциират и с различни емоции. Работата представлява алюзия към начина, по който малки части могат да отразят цялото и как индивидуалните елементи формират комплексни системи. Работата изследва връзките между индивидуалността и колективността.
д-р Марина Стоянова (преподавател, катедра „Визуални изкуства“, ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“)„Портал към хладната земя“
Реката носи със себе си живот и памет, минава през различни кътчета на земята, извирайки и вливайки се в хоризонта. Портал, подобен на око в нея, дава възможност на вертикалното да се слее с нейната сила. Обектът е създаден в най-горещия ден на годината и отразява желанието за баланс на тялото, духа и съзнанието.
д-р Любен Кулелиев (преподавател,катедра „Визуални изкуства“, ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“)Никола Кулелиев (ученик, Специалност „Художествена обработка на метали“, НГПИ „Св. Лука)
„Космически капан“
Още със заглавието отправяме провокация, която насочва мисълта към търсене на необятното, космоса над нас или в нас. В идеята е заложен интерактивен елемент да прикани зрителя да застане в центъра на произведението. Веднъж влязъл вътре, попадаш в капан, в който да си задаваш въпроси, да търсиш, да прогледнеш, да останеш свързан.
Доц. д-р Добрин Атанасов и д-р Любен Кулелиев (преподаватели, катедра „Визуални изкуства“ към ФНОИ, СУ „Св. Климент Охридски“)„Ксеномарви“
Произведението е визуална провокация от зооморфни художествени конструкции, с кинетичен елемент, които контрастират силно със средата. Цели с изненада да отклони мисълта ни от ежедневните ни привички, навици и повторяем механичен ритъм на живот.
Зрителят би могъл да ги оприличи на излезли от реката животни, внасящи ларвите си сред хората.
Радан Коссов (учител „Изобразително изкуство“, Национална априловска гимназия – Габрово)„Портал към реката“
Произведението изгражда своеобразен двупосочен преход от сушата към водното. Инсталацията се задвижва от полъха на вятъра и приканва човек да премине през нея. Всеки сам преценява къде е и къде иска да е. Сам избира посоката на преминаване през портала.
Вая Ежова (студент, специалност „Изобразително изкуство“, ФНОИ, СУ „Св. Кл. Охридски“)„Слънчева баня“
Творбата е базирана на концепцията за свещената геометрия, която представя всичко изградено от взаимосвързани елементи. Оранжевото и синьото отразяват слънчевия лъч и водата в символа „Цветето на живота“. Фрагментарното му представяне позволява надникване във вселенския ред. Усещането за хармония се получава в краткия миг на среща между Човека и природните елементи.
Пламена Гичева (студент, специалност „Изобразително изкуство“, ФНОИ, СУ „Св. Кл. Охридски“)„Люлката на звуците“
Изходната точка на произведението ми са звуците на реката. Създадената своеобразна люлка от растителни елементи приглася на реката в единно съзвучие. Реката, с постоянното си разнообразие и промени на течението движат произведението и го канят на разговор с околната природа.
Марина Кулелиева (визуален артист)„Течението отнася“
Произведението представлява дървена бебешка люлка, поклащана от течението на реката.
Концепцията е свързана с ранната загубата на дете и празнотата, която това оставя след себе си. Свързана е с темата на симпозиума „Гласът на реката“, като в случая гласът на реката е като божия глас. Глас, който решава кога ще вземе и кога ще даде.
Климент Христов (ученик, специалност „Художествена дърворезба“, НГПИ „Св. Лука“, София).Сабахтин Мюмюн (студент, специалност „Изобразително изкуство“, ФНОИ, СУ „Св. Кл. Охридски)
„Воден транс“
Произведението е базирано на улавянето на стихията на водата и използването й. Течението на реката предизвиква постоянно въртене на метафоричното колело на времето. Създадената визуална илюзия има хипнотичното въздействие върху зрителя при съзерцание.
„Спиралата на Фибуначи“Поставянето на спиралата в рамка приканва зрителя да надникне през нея като през прозорец. Произведението е посветено на търсенето на златното сечение, на хармонията, възхищението, динамичния баланс на реката и перфектността на природата. Спиралата е прекъсната от няколко прави линии, което представлява прекъсването и неравномерностите в природата.
Организатори са АЛОС и РЕМО „Етър“. Традиционни партньори са катедра „Визуални изкуства“ към Факултета по науки за образование и изкуствата на СУ „Св. Климент Охридски“ и сдружение „Изкуство в действие“.Симпозиумът се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“ и с любезното съдействие на „Загорка“ АД и Фабрика за макаронени изделия ВАС – Габрово.